Press "Enter" to skip to content

OFICIS DELS CANALINS José Mompó Morales GRANERER

OFICIS DELS CANALINS José Mompó Morales GRANERER

En febrero de 1986 vaig contactar amb el canalí José Mompó Morales, que en aquells temps es dedicava l’ofici de granerer, fent graneres de canya i palma de forma totalment artesana. Li vaig fer unes cuantes fotografíes i en el record encara tinc detalls de la conversació que vaig tindre amb ell.

Des que era un xaval José Mompo Morales ha sabut manejar a la perfecció els fecunds recursos naturals que li brindaven les muntanyes i el riu Canyoles del seu benvolgut poble natal,Canals.

Durant uns anys de la seua vida dedicada a l’ofici de granarer, instintivament va saber aprofitar cada matèria prima en el seu degut moment, esprement fins al seu últim ápex d’utilitat, advocant sempre des del principi de la sostenibilitat i respecte per la naturalesa.

Acumulava una profunda saviesa i era un llibre obert a l’hora de rememorar velles anècdotes relacionades amb la pausada vida rural de la seua vida.

Ens trobarem per casualitat en la festa del carrer Sant Ramón i li vaig comentar que m’agradaria acompanyar-lo i veure com talla les canyes i la palma i si podía portar la càmera per fer-li algunes fotos. Acceptà encantat i en arribar a les Moles un paratge natural de Canals, i en el vessant del riu, trova la matèria primera per a confeccionar les graneres; la palma i les canyes s’han de tallar en determinada època i lluna,hem diu preferentment després de Nadal. Una vegada recol-lectat el material vegetal es tallen amb les mesures adequades,aquest passa a deshidratar-se durant un període de temps de mes i mig per a anar modelant la forma, després s’ha de netejar, escatar, i redrecar. Convé fer una xicoteta gavella o garba ajudant-se d’ una corda de pita que anteriorment s’ha teixit. Després va enrotllant la corda al voltant de la canya,finalment clava un xicotet clau,proper a la base de la mateixa granera.D’aquesta manera aferma l’amarre entre la canya i la palma.

La confecció de graneres artesanals, fent apilament d’elements naturals del camp,ha sigut pràctica generalitzada al llarg de tota la nostra geografía rural principalment la mediterrànea. En aquest sentit José hem va contar com antany la granera de palma era un utensili molt sol-licitat per la gent del poble que prefería una granera natural a la de plástic.

Vicent Gramaje González

( Fotografies de l’autor,1986 )

TRIANT I TALLANT LA PALMA
Triant i tallant la Canya
TORNANT A CASA AMB EL GARBÓ DE GRANERES
RASPANT LA PALMA PER A QUE QUEDE MÉS FLEXIBLE
LLIGANT LA PALMA A LA CANYA AMB CORDA DE PITA
GARBÓ DE GRANERES A PUNT DE VENDRE
FIXANT AMB UN CLAU LA PALMA LLIGADA
clava un xicotet clau

Be First to Comment

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.